גמילה מאוכל – מה אפשר לעשות?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה מאוכלאוכל הוא הדלק של הגוף, ממנו הגוף שואב את האנרגיה והכוח. אוכל הוא גם מקור להנאה. כשהוא טעים ואהוב, הוא מסב הנאה מרובה. לאוכל יש גם משמעויות רגשיות וחברתיות.

פעילויות חברתיות רבות מתרחשות סביב אוכל, ומשמעויות שונות ניתנות לאוכל. למשל: אוכל טוב מנחם, אוכל טוב משפר מצר רוח, אוכל מהווה פיצוי על אכזבה או תסכול ועוד.

במצבים בהם ניתנת לאוכל משמעות רגשית הרבה מעבר למטרתו הבסיסית (שובע ואנרגיה לגוף), יכולה להתפתח התמכרות לאוכל. התמכרות לאוכל יכולה להתבטא בהתמכרות לשוקולד, לפחמימות, לבצקים ועוד.

מהי התמכרות לאוכל או אכילה כפייתית?

התמכרות לאוכל זהו מצב שבו האדם צורך כמויות גדולות מאד של מזון לא רק כדי לשבוע, אלא כדי למלא צרכים אחרים, למשל רגשיים. אנשים שמכורים לאוכל יחפשו אוכל כל הזמן, גם בשעות שאינן שעות הארוחה המקובלות (למשל שעות הלילה). כאשר הם אוכלים הם עלולים לאכול מתוך בולמוס, לאכול כמויות גדולות של אוכל ללא תכנון ולא גבולות או הפסקה.

בתום הבולמוס הם עלולים להרגיש תחושה פיזית לא טובה וכן רגשי אשמה וחרטה. התחושה של המכורים לאוכל היא שהם לא מצליחים לצאת מהמעגל. הם יודעים שהרגל זה מזיק להם, בולמוסי האכילה עושים להם לא טוב, אך הם אינם מצליחים להפסיק בכוחות עצמם.

הנזקים של אכילה כפייתית

לאכילת יתר ישנם נזקים רבים בטווח הארוך ובטווח הקצר. התוצאה המרכזית של אכילת יתר היא השמנה. בראש וראשונה אכלנים כפייתיים עולים במשקל (אלא אם הם מפתחים הפרעות אכילה נוספות שגורמות להם להקיא או לשלשל את האוכל בצורה מלאכותית).

השמנה גוררת עמה שלל של בעיות, בעיות בריאותיות כגון סיכון לסוכרת, מחלות לב, לחץ דם גבוה ועוד. בנוסף היא גורמת לדימוי עצמי נמוך, בושה, הימנעות מבילוי בחברה והסתגרות ועוד. אכילת יתר עלולה לפגוע במערכות היחסים של המכור עם הסובבים אותו: הורים, בני זוג וחברים המנסים להעיר לאכלן הכפייתי ולתת לו עצות.

גמילה מאכילת יתר

הצעד הראשון בדרך לגמילה הוא הכרה של האדם בכך שיש לו בעיה. הכרה בכך שהוא אוכל הרבה מעבר למה שהוא צריך ושזה לא עושה לו טוב. הבנה של האדם שהוא רוצה להפסיק עם אכילת היתר. מוטיבציה של המכור לאוכל להיגמל מאכילת היתר. לא בשביל אחרים, לא בגלל שאחרים אמרו לו שהוא צריך "לעשות דיאטה" אלא כי הוא רוצה להפסיק עם ההרגל. כי זה מפריע לו.

דרכי טיפול לגמילה מאוכל

1 . אכלנים כפייתיים אנונימיים: הגוף הגדול והמרכזי העוסק בגמילה מהתמכרות לאוכל הוא "אכלנים כפייתיים אנונימיים" (OA). ארגון OA הוא ארגון עולמי וקבוצות שלו מתקיימות בכל רחבי העולם המערבי. הקבוצות הן בעצם קבוצות של עזרה עצמית, אשר לא מעורבים בהן אנשי מקצוע כלשהם. את הדיונים מובילים אכלנים כפייתיים לשעבר אשר נגמלו וכעת מעבירים מניסיונם למצטרפים חדשים המבקשים לטפל בבעיית ההתמכרות לאוכל. השיטה לפיה פועלות קבוצות אלה היא שיטת 12 הצעדים.

לפי שיטה זו הגמילה עוברת דרך 12 צעדים (שלבים) שכאשר משלימים צעד אחד, עוברים לצעד הבא. הצעד הראשון הוא הכרה בכך שיש לי בעיה. כל פגישה של הקבוצות נפתחת בסבב שמות בו כל אחד מציג את עצמו ומציין שהוא אכלן כפייתי. בכך האדם בעצם מכריז על הבעיה שלו, מקבל עליה אחריות ומכיר בה. במהלך הצעדים האכלנים הכפייתיים עוברים תהליך של היטהרות מההרגל של אכילת היתר, עד שבסוף התהליך הם בשלים לחנוך מצטרפים חדשים לקבוצה. התהליך כולל מעבר למפגשי הקבוצה השבועיים גם ליווי אישי לכל משתתף על ידי בוגר של הקבוצה.

2 . טיפול פרטי פרטני במרכזי גמילה המיועדים לגמילה מאוכל.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!